Eğitim Sen Hatay: Alt yapı hazırlanmadan okullar açıldı
Burcu Özkaya Günaydın
HATAY –Maraş merkezli 6 Şubat depremlerinin yıkıma yol açtığı Hatay’ın Altınözü, Arsuz, Dörtyol, Erzin, Reyhanlı, Payas ve Yayladağı ilçelerinde 49 gün sonra yüz yüze eğitim dün başladı.
1315 okuldan 5’inin yıkıldığı Hatay’da hasar gören okul binaları da bulunuyor. Hatay İl Milli Eğitim Müdürü Mustafa Öztürk, kentteki yaraların sarılmaya başlamasının ardından çadır ve konteyner kentlerde Destekleme ve Yetiştirme Kursları (DYK) açmaya başladıklarını söyledi. Okullardaki hazırlıklar, öğretmen ve öğrencilerin durumu; kısaca Hatay’ın eğitime hazır olup olmadığı; Defne ilçesine bağlı Çekme Mahallesi’ndeki KESK uyum çadırının ortasına gelen Eğitim Sen Hatay Şube Lideri Özgür Tıraş ve Eğitim Sen Şube Müdürü Memnun Aymaz ile sohbet ettik.
‘TRAVMA ÜSTLENMEDEN SINAV STRESLİ’
Okullarda sağlıklı ve inançlı eğitim koşullarının oluşturulmadığını belirten Tıraş, “Bugüne kadar okulların hasar durumu, kaç eğitim çalışanımızın hayatını kaybettiği, kaç kişinin de devam ettiği konusunda bir açıklama yapılmadı. Tedavi olmak. Okullar açılıyor ama bunun alt yapısı yapılmadı. Altınözü ilçesindeki öğretmenlere, “Size bir çadır vereceğiz, siz kuracaksınız” dedi.
Çoğu öğretmenin evi hasar gördü, bu yüzden çok sayıda aileyi il dışına sürdüler. Altınözü, Yayladağı’nda görev yapan öğretmenlerin çoğu Antakya merkezde ikamet etmekte ve işe gidip gelmektedir. Tıraş, öğretmenlerin kendi koşullarını ayarlamadan derslere başlamasının hem öğrenciler hem de öğretmenler için sorunlu bir durum olduğunu vurguladı.
Yetkililerin sorun çözmekten çok algı yönetmeye odaklı siyaset ürettiklerini belirten Tıraş, “Sınava hazırlanan 8’inci ve 12’nci sınıf öğrencileri var. Travmayı atlatamadan şimdi sınav stresi yaşıyorlardı. Hayatın normal devam ettiği yerlerde çocuklarla aynı sınava girecekler. Biz bunu doğru bulmuyoruz dedi.
‘İLAVE ÖĞRETMEN ATAMALARI YAPILMALI’
Şimdiye kadar 250 bin öğrenci deprem bölgelerinden nakil talebinde bulundu. Tıraş, bu nedenle sağlıklı ve inançlı bir eğitim ortamı oluşturulana kadar öğretmenlerin idari izinli sayılması gerektiğini, ihtiyaç halinde ek öğretmenlerin atanması gerektiğini söyledi. Samandağ’daki öğretmenler, geçen hafta valiliğin talimatıyla 27 Mart’tan önce göreve başlamaları için çağrıldı. Sağlam binaların neredeyse kalmadığı Samandağ’da öğretmenlerin göreve çağrılınca şaşırdıklarını vurguladı.
Tiraş, “19 Mart akşamı öğretmenlere ‘yarın göreve başlayacaksınız’ mesajı atıldı. Gelemeyenler hakkında soruşturma başlatılacağı söylendi. Kimi Edirne’de, kimi Trabzon’da… Bu arkadaşlar yaşıyor mu, sıkıntıları var mı, geldikleri yerden geliyorlar mı diye soran yok.”
‘NORMALİZE OLDUĞUMUZU SÖYLEMEK İÇİN OKUL AÇILMAZ’
Mutlu Aymaz, ‘Bakın nasıl normalleştik’ demek için okulları açmanın bir anlamı olmadığını belirtti. Eğitimin zarar görmeden ilçelerde olmaması gerektiğini söyleyen Aymaz, “Burada kültürel bir yas var, bir şehrin yası var. Birinci derece yakını ölmemesine rağmen bu kadar çok sayıda ölümden etkilenmemek mümkün değil. Yas görmezden geliniyor. Sistemin olmaması eğitim yoluyla ‘normal’ gösterilmek isteniyor”.
‘ÖĞRETMENLER PSİKOLOJİK DESTEK VERMELİ’
Deprem bölgesinde yaşam standardı belli bir noktaya getirilmedikçe öğretmenleri tehdit altında okula getirmenin kimseye fayda sağlamayacağının altını çizen Aymaz, “Depremden hem öğretmenin hem de öğrencinin mağdur olduğu göz ardı ediliyor. Devletin kurumları önce öğretmenin psikolojisinin düzelmesine yardımcı olmalı ki çocuklara faydalı olabilelim. Bize psikolojik destek vermek şöyle dursun, ‘yaşıyoruz’ diye bakılmıyor bile. Biz okulların açılmasına karşı değiliz, sistemsiz okulların açılmasına karşıyız.”