Pazarlama Faaliyetlerinde Google Trends Nasıl Kullanılır
Google Trends Raporları yalnızca SEO yahut Google anahtar söz reklamcılığı için kullanılmıyor. Reklam stratejileri yahut dijital yol haritası oluşturulurken bu raporlara göz atmak değerli. Örneğin pandemi yılı olarak kabul edilen 2020’nin trendlerinde birinci 3 şöyle; “Coronavirüs”, “HES Kodu Nasıl Alınır?”, “Zoom”.
Güncel tüketici alışkanlıklarını, davranış modellerini, muhtaçlıklarını, aramalarını takip etmek işletmelerin hem prestij idaresini sağlamaları hem de satışlarını artırarak büyümeleri için kıymetli bir alan. İşletmeler tüketici davranışları ile ilgili pazar araştırmaları yaptırmakla birlikte aktüel olarak takip edip tahlil alabilecekleri birtakım dijital araçlar da kullanabiliyor. Bu araçlara baktığımızda en çok kullanılanlardan bir tanesi olan; arama trendleriyle şimdiki tüketici davranışlarını takip edebileceğimiz Google Trends karşımıza çıkıyor.
Google Trends; seçilen anahtar sözlerin ne sıklıkla aratıldığını, hangi bölgelerden, hangi söz ve bahislerle ilişkilendirilerek aratıldığını tahlil eden fiyatsız bir Google servisidir. Google Trends tıpkı vakitte öykü anlatımı için de güçlü bir araç zira yaşanılan olaya, ana, yeni gündeme insanların anlık yansılar nasıl verdiği de gözlemlenebiliyor. Örneğin geriye dönüp yıl bazlı olarak 2021 ya da 2020 yıllarında arama trendlerinde neler var, hangi anahtar sözlerin gündemde olduğu incelenebiliyor. 2020 trendlerine baktığımızda karşımıza çıkan 3 trend arama şöyle mesela; Coronavirüs, HES Kodu Nasıl Alınır?, Zoom.
Google Trends servisini; Google Premier Partner unvanına sahip olan IQUEEM’in kurucusu Berkun Meral, bilhassa e-ticaret kesiminin hangi esere daha fazla ilgi olduğunu belirleyebilmeleri için kullanılan bir araç olduğunu ve yanlışsız kullanıldığında pazarlama maliyetlerini düşürme potansiyeline sahip olduğunu belirtiyor.
Pazarlama faaliyetlerinde kullanmak isteyenler için ise Google Trends servisinde 3 ana husus öne çıkıyor:
1) Google Trends özelliği nasıl kullanılır?
Google Trends, geçmişe dönük olarak 2004 yılına kadar arama tahlillerini sunduğu üzere gerçek vakitli bilgi ile son dakika arama trendleri hakkında da bilgi veriyor. Böylece 2 alanda kullanımı karşımıza çıkar. Birincisi pazarlama stratejilerinde yer vermek üzere tüketici davranış ve eğilimlerini tahlil etmek için kullanmak. Başkası ise anlık akışta toplumu etkileyen bir olay olduğunda, şirketler ile ilgili tesir uyandıran haberler yayımlandığında bireylerin buna nasıl tepki verdiğini ve hangi aramaları yaptığını gözlemlemek için kullanmak. Bu tahliller ile hem son dakika trendlerine hem de anahtar sözlerimiz için son arama trendlerine bakılabilir. Özellikler proaktif bağlantılarda insanların ne aradıklarını, neyi merak ettiklerini, bir olay karşısında hangi aramaya yöneldiklerini bilmek her vakit farklı bir bakış açısı sağlayacaktır.
2) Google Trends satışlarımıza nasıl dayanak olabilir?
Satışın gerçekleşebilmesi için hem tüketici eğilimlerini bilmek hem de gerçek vakitte yanlışsız irtibat çalışmalarını yapabilmek çok kıymetlidir. Trendler de bize bu iki noktada yardımcı oluyor. Yaptığımız her arama o periyottaki tüketici eğilimlerine dair kimi içgörüler sunuyor.
Sektör bazlı örnek verecek olursak, örneğin turizm dalı özelinde “Erken Rezervasyon” aramasının hangi tarihlerde, hangi bölgelerde ve hangi Google eserlerinde daha çok arandığını tespit ederek stratejilerinizi buna nazaran üretebilirsiniz. Üstelik geriye dönük 2004 yılına kadar bilgi araştırma yapma imkanınız var.
Yukarıdaki grafikte de göreceğiniz üzere Türkiye lokasyonundan son 5 yılda yapılan “Erken Rezervasyon” araması bilhassa Ekim-Kasım-Aralık aylarında artış gösteriyor. Buna nazaran satın alma eğilimlerinin bu tarihlerde daha fazla olduğunu varsayabiliriz. Bu da irtibat çalışmalarımızı planlamamıza yol gösterecektir.
3) Google Trendleri pazarlama çalışmalarımızda hangi alanlarda kullanabiliriz?
Trends raporları genel olarak reklam çalışmalarında kullanılabilecek nitelikte datalar sunuyor. Bu nedenle raporları yalnızca SEO yahut Google anahtar söz reklamcılığı olarak değerlendirmenin yanlış olduğunu düşünüyorum. Dolayısı ile reklam stratejilerinizin tamamını kurgularken ve yol haritası oluştururken bu raporlara göz gezdirmekte her vakit yarar var.
Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı